fredag 5 juni 2015

Hej igen! :)

Har inte skrivit på ett tag nu. Haft en vår som varit rätt hektisk. Och det är med skrivandet som med allt annat, inspirationen kommer och går. Livet rullar, och tiden med det. I perioder behöver man bara ta de stunder som blir över till att bara andas, känna kravlöshet :) Jag tror du förstår vad jag menar. 

Nu är det Juni. Vi håller på att måla om huset till vitt från varierande nyanser av gult tidigare. Variationen har handlat om olika ålder på fasaden som nu äntligen fått ny kostym i form av ny brädfodring på sina ställen, och på det ny kulör. Det är ett stort hus, så projektet tar tid. Men vackert kommer det bli i vitt! Det ska även byggas en farstukvist och altantak med altanräcke. Räckena kommer bli träkryssade både på farstukvist och altan. Tanken är också att farstukvisten ska adderas med gamla fönster så småningom. Detta är planen om inget ändras under byggandets gång :) Det kommer bli så fint när det är klart! <3 

Själv är jag inte så engagerad i själva byggarbetet, bortsett från idee´r och tankar kring det hela. Jag håller mig till målandet och planerandet av trädgården... :) Jag älskar att ha händerna i jorden. Jag älskar blommor, rabatter och vad de gör med sinnet. Dofterna, värmen de ger bara av att finnas där. Lugnet som infinner sig med att pyssla om dem. Se dem växa och frodas. När jag flyttade hit för snart 4 år sedan fanns här inget annat på gården än buskar och träd. Så är det fortfarande då jag hållit mig till att ha sommarblommor i krukor ute. Min sambo har aldrig varit intresserad av att hålla på med blommor och rabatter... ;) Men nu när jag "bott in mig" känner jag att det är dags att vara med och forma vårat hem. Att göra det även till mitt och sätta min prägel på det. Och för mig är det otänkbart att ha en trädgård utan rabatter och blomster. Det hela kräver dock en tanke och planering bakom. Detta är ju första gången jag arrangerar rabatter och odlar från start! :) Jag vet vad jag vill ska växa här. Pioner, rosor och tulpaner är givna. Konsten är bara att plantera dem på rätt ställen. Var sort har sina krav. Pioner till exempel vill inte ha sur jord. Och där jag först tänkt sätta dem står en tall ca 5 meter ifrån.... Hmmm. Fått vända planen, och där kanske dahlior sätts istället, kanske med Rhododendron eller något annat blomster som gillar samma typ av jord. 

Ja inspirationen och längtan är stor. Jag vill ha en levande trädgård, där det är en njutning att vistas. Du vet den där hemtrevliga känslan, en varm och välkomnande plats för oss som familj och för släkt och vänner. 

Jag ägde ett hus från 50-talet tidigare. Hade då förmånen att få en härlig uppvuxen trädgård på köpet. Både på gott och ont då den förra ägaren inte hållit efter det som jag förstår innan varit en fantastisk trädgård.... Planeringen av den såg man hade haft en tanke bakom. Jag kämpade med igenvuxna rabatter som jag säkert skulle fått fason på om jag inte sålt huset. Men den var underbar. Som en stor, varm och gästvänlig famn att krypa in i. 

Bjuder på några bilder från den...








Ett axplock av de vackra blomster som växte där.... <3

Ser så fram emot att göra nåt vackert av våran trädgård. Längtar till att värmen ska infinna sig och jag ska sätta spaden i jorden :)

Önskar Dig en fortsatt trevlig helg. Själv har jag lagt kött på marinad, för grill till middag ikväll. Sedan ska jag spendera min helg till stor del på jobbet! :)


                                            Kram // M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar