söndag 12 juli 2015

Trädgård... ett rum för sinnet

Trädgården. Det gröna rummet som behöver kärlek, kräver omvårdnad och som samtidigt ger så mycket kärlek tillbaka. Att kliva in i trädgårdsrummet, sätta händerna i jorden, dra in alla dofter gör absolut något med en. Tömmer sinnet på det som är tungt, fyller en med lugn och ny energi. 

Det har hänt mycket i mitt liv de senaste månaderna. Sådant som tumlat om i mitt inre, men samtidigt varit en resa i mig själv som också gett mig mycket. Förlåtelse. Förståelse för människans oförmåga utan ont uppsåt. Kärlek, på olika villkor. Cirklar som slutits. Kommer skriva ett eget inlägg om det. Det behöver en egen plats. 

Vart jag ville komma med det här inlägget är trädgårdens helande kraft, dess terapeutiska verkan. Hjälpen från närheten till naturen med självläkning. Jag har ägnat våran trädgård mycket tid denna vår och sommar. Kanske delvis på grund av att jag behövt det så otroligt mycket där jag befunnit mig, men även för att jag velat skapa en trädgård. Som jag skrev i mitt förra inlägg, en välkomnande famn för oss som familj att komma hem till, och våra vänner som kommer till oss. Värme. Färger. Dofter.

Jag och mina pojkar flyttade in här för 4 år sedan. Min sambo hade haft huset i 20 år. Att finna känslan att det även är mitt hem har sakta men säkert etablerat sig, och nu känner jag mig redo att även sätta min prägel på det. F har inte haft något genuint botaniskt intresse. Han har velat att det ska vara lättskött, dvs buskar och träd... ;) Min sinnesbild av en trädgård är något annat. Och nu har jag bilden klar för mig hur jag vill att den ska se ut. Jag tycker om tanken att en trädgård har olika rum. Om våra ska omges med mina absoluta favoriter, rosor och pioner. Skönhet och arom i bästa kombination. Då vi nu samtidigt håller på med fasaden, samt bygger till så får jag hejda mig i planterandet. Hade endel funderingar tidigare om vad som skulle kunna tänkas, och nu har jag slutligen bestämt mig.

Vissa delar av trädgården har jag haft tillgängliga. På framsidan av huset anlade jag en Dahliarabatt som följer en bit längs ingången mot huset. En dutt färgglädje på vägen in. Den gör mig glad där den poppar upp! :) Tanken är sedan när farstukvisten är byggd och klar att även plantera rosor på framsidan (så klart! ;) ). Och på baksidan av huset har jag planterat ett äppelträd, satt jordgubbar i en pallkrage, och kring bodan en luktpion, en liten trädgårdmalva och rosor <3



Dahliarabatten....


Äppelträdet (P. J. Bergius) och jordgubbarna....


Kvällens pyssel, ett av trädgårdsrummen... :) Rosen Queen Elisabeth fick vackert sällskap längs solväggen på bodan av Louise Odier & Therese Bugnet. Förutom målning av själva bodan målade jag även upp ett par gamla slitna utestolar med tillhörande bord. Längtar tills de växer till sig,blommar och klär in en del av rummet med skönhet och dofter. Längtar också efter stunder där bland rosorna och jordgubbarna med sällskap till kaffet, efter långa innerliga samtal i solen. Eller bara en skön stund i stillhet med egna tankar, reflektion, en radio och kanske en bok. 


Queen Elizabeth (lånad bild från nätet)


Louise Odier (lånad bild från nätet)


Therese Bugnet (lånad bild från nätet)

Längtan är stark till dessa går i blom. 

När sedan altantaket med räcke är byggt ska jag även plantera rosor och pioner runt den. Men det blir nästa sommars projekt. Men den som väntar på något gott... <3 

Kram // M  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar