tisdag 28 juli 2015

Bakom varje moln finns en sol. Är det inte så det sägs? Jag tror bestämt det är så!



Jobbat dygn, med jour under natten. Natten var god, vilket är en klar bonus dagen efter. Solen, som varit alltför frånvarande, stod högt på himlen. Jag passade på att ta gräsklipparen och fixa på gården under förmiddagen. Sen en kortare löprunda på det. Nattens jour till trots somnade jag nog inte förrän vid ett-tiden inatt. En bok höll mig vaken. Jag, som vanligtvis har brutalt svårt att slutföra en bok trots att den är hur spännande som helst, har snart läst ut denna.

Det är första boken ur Katerina Janouchs serie om barnmorskan Cecilia Lund. Vardagsdramatik vilket jag älskar i bokform. Och Katerina skriver på ett sätt som gör det oerhört lättläst men fängslande på samma gång. Den första boken som jag nu läser handlar bland annat om en okänd vuxen son till Cecilias make som plötsligt en dag står utanför dörren, ruskar om i den lunkande tillvaron och som också sedan visar sig ha endel bekymmer. Utöver det handlar boken också om otrohet, vilket titeln skvallrar om.

Känslan av att mitt i livet, med arbete, små barn, frysta fiskpinnar och blöjbyten få veta att mannen, människan man vigt sitt liv åt, har ett förhållande på sidan om. Känslan av svek, förnedring och total besvikelse. Hur hela livet ställs upp och ner. Utan att avslöja precis allt från boken tycker jag du ska läsa den där du, från en kvinna till en annan, får ta del av det många av oss fruktar mest.

Med inlevelse i det Katerina skrivit var jag både upprörd, eller ja precis, upprörd och arg plöjde jag sida efter sida och hade svårt att lägga ifrån mig boken. Till slut hann verkligheten ikapp mig och jag insåg att skulle jag vara hyfsat alert för ev jobb under natten var det bara att släcka ner lampan.. :)




Nu ska jag göra en pannkakssmet och utfodra ungdomarna. Lite senare väntar loppisbesök med en kompis som jag lyckades få med mig. Sommar = Loppistider! Denna ligger i ett samhälle några mil härifrån, så det blir en liten utflykt på samma gång - roadtrips, me like! 

Önskar Dig en fin dag i solen!

Kram // M 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar