tisdag 28 juli 2015

                                     Loppis....












Mycket vackert att titta på för en obotlig nostalgiker som jag. Fick dock behärska mig. Stod länge och beundrade två kaffe/the-kannor från Rörstrand. Övervägde. Men tänkte där och då på den vackra servisen jag har efter min pappa, som dessförinnan varit i min farmors ägo. Där även en kaffekanna finns med. Den finaste servisen jag någonsin haft. Ett emotionellt värde av något som vandrat i generationer. Från min farmor, via min pappa och nu till mig. I hörnskåpet i köket på hyllorna bakom öppna luckor står den. Nydiskad, sliten av tiden. Och fantastiskt vacker.
 Flytande blått. 

Så Rörstrandskannorna fick stanna på loppisen väntande på någon annan köpare som säkert får mycket glädje av dem. Gammalt vackert porslin. Charmigt och gediget. 


Två ting jag absolut inte kunde lämna följde med i bilen hem.


Tunnan, som nu får bli regnvattentunna.
Härjad av tiden står den nu stolt på våran bakgård
 med ett nytt syfte. 




Och hjulet. Det gamla, gedigna i trä och rostigt järn.
Enligt Buddhismen är hjulet en symbol för
födelse, död och återfödelse.
Livets kretslopp och dess oändlighet.
Vacker tanke & symbolik tycker jag.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar