onsdag 25 september 2013

Åh nu skäms jag....

som bloggerska! VÄLDIGT länge sen jag skrev nåt :) Men som jag skrev tidigare i nåt inlägg, lusten ska finnas för att skriva. Och nu senaste tiden har livet varit ganska "luck-löst", dvs hyfsat hektiskt. Och tyvärr så har Mallans skrivlusta trillat emellan där bland allt det andra! ;P Men men... 

Mellanlandat nu i soffan framför datorn med en kopp the´och färg i håret. Fick pilot-testa en organisk/ekologisk färg som jag inte testat tidigare, av min svägerska som är Naturfrisör. Handlar för övrigt all min hårfärg hos dem. Mitt tidigare total-kemipreparerade hår har sedan ett år tillbaka endast färgats med naturfärger. Denna skulle vara vinröd, vilket på namnet är precis den nyans jag vill ha. Färgade det för 3 dagar sedan, men med ett ganska neutralt resultat :/ Läste på beskrivningen att det kunde krävas några upprepade färgningar för att få önskad nyans, så jag kör en till idag och hoppas på riktigt rött!! :) Brukar kasta i lite rött vin, kanske en äggula också i färgen jag annars använder för att få ett djupare resultat. Hade även i rött vin i söndags, men det blev tyvärr mest åt det bruna nyans-hållet. Ska låta detta sitta minst 2 timmar idag medan jag har lite hemma-spa med egen ansikts/kroppsbehandling. Vardagslyx ;)



Känner att jag är i extra behov av detta nu, då jag idag startat projekt Sluta-Snusa... Slutade förra året och höll upp 10 månader. Hade en rätt tuff period i slutet på förra sommaren av olika anledningar, då det tyvärr föll... Visst, det är lätt att skylla på omständigheter, men då valde jag att ta till snuset :/ Men jag känner verkligen att jag inte vill vara slav under ett beroende... Försöker motivera mig på olika sätt, bland annat för tänder och tandkött, munhålehälsa, mage etc. Bra motiv tycker jag! :) 

Har varit under nikotinets grepp sedan tidig ålder, då man tyvärr var dum nog att börja röka. Umgicks med endel äldre kompisar, och blev introducerad i alldeles för ung ålder. "Vaddå, det är väl bara att sluta" Hmmm om man då visste hur svårt det faktiskt kan vara. Det är nu drygt 30 år sedan. Rökningen slutade jag med då jag skulle ha min äldsta son som i höst fyller 16. Hade ett kort återfall mellan pojkarna, och slutade definitivt i samband med min yngsta kom till. Sen kom snuset istället. Okej, bättre på många sätt. Men ändå! Hade ett uppehåll på 4,5 år med snusandet, men 2009 tog jag upp det igen i samband med en personlig kris. Ett mönster? - Javisst. En tutte för vuxna; Något att trösta sig med. Något som dämpar ett inre skrik. Lugnar. Nikotin. 



Men vad förändras av att man dämpar känslor? För det är ju precis det man gör. Iallafall då i ögonblicket man "trillar dit". Så har det iallafall varit i mitt fall. Precis i ögonblicket man tror man håller på att förlora förståndet. Sen återstår resterande att dämpa en abstinens. Upprätthålla en vana. 

Det svåra är att bryta vanan och byta ut den mot något bättre. Hoppas på bra förståelse från mina nära den närmaste tiden. Tålamod. Tur jag har bloggen som jag också kan använda som spypåse då nikotin-djävulen plågar mig som värst. Tur också att det finns nikotin-tuggummi! Tack Apoteket! ;D Tur inte minst att det finns andra människor som inspirerar en - till exempel min vackra bonusdotter 17 år, som slutat röka och nu i princip också är snusfri. Tack fina du för att du också inspirerar mig :)


Bra också att ta upp och titta på skräckinjagande bilder då suget efter att lägga in en prilla är som värst....


Här kan bortsett från hälsomedvetenhet också fåfängan vara en till hjälp.... 

För visst. Trots att studier inte finns som med säkerhet kan påvisa cancer orsakad av snusning, förstår man ju med tanke på innehållet - som inte endast består av tobak - att det inte är bra för hälsan. Kan säkert bidra till cellförändringar i munhåla, matstrupe, magsäck. Dummare än så är man ju inte, att snus är ofarligt är bara ren förnekelse. Men att det är långt mycket bättre och mindre sjukdomsalstrande än rökning tror jag också. Så tidigare hade jag som motiv att hellre snus än rökning. Men varför måste jag välja det ena eller det andra? Så det som fanns kvar i dosan idag gav jag som en present till min jag-ska-aldrig-sluta-snusa-sambo ;)

Tuggar vidare på mitt nikotin-tuggummi och ska kasta mig i duschen, pyssla med mitt hemma-spa. Och riktigt känna hur fräsch jag är idag! :) 

Idag är min motivation att leva med god hälsa så länge det är möjligt, att må bra, känna mig fräsch och levande - att bromsa åldrandet genom att ge min kropp det den mår gott av!

Vad har du för mål? Hur ska du ta dig dit? Vad är din motivation? 

                                                          Kram // M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar