söndag 29 september 2013

Helgen går mot sitt slut

....fast jag har ytterligare en ledig morgondag att se fram emot! :) Ska börja dagen med att fara och hälsa på en kompis i grannstaden, samt senare på eftermiddagen ska jag till en annan kompis och fota hennes grabbar. Soligt har SMHI också lovat, så det blir en trevlig dag i vänners sällskap! :)

För övrigt så har helgen varit mysig med firande av Mattias som fyllde 13 år igår <3 Herregud var åren går... Nu är den yngsta av mina söner tonåring. Ja... Tyckte nyss man var där själv! Och David fyller 16 nästa månad! Blandade känslor, blir så påtagligt att dom om inte allt för lång tid bort är vuxna...  Ibland vill man bara stanna tiden. Samtidigt som det är den naturliga vägen; Barnen ska förberedas för att en dag stå på egna ben. Ibland kan jag tänka vad tomt det kommer bli den dagen dom flyttat. Och hur mycket jag kommer sakna dem hemma. Men som sagt, det är ju så livet är. Att vara förälder. Att hjälpa barnen/ungdomarna att bli flygfärdiga. Och kanske även sig själv? En förberedelse för ett annat nytt sätt att leva, ytterligare en era i livet. 




                                                         Livet går verkligen i cykler.


Ps. Dag 4 idag utan snus. I förrgår var jag rent deprimerad. Allt kändes meningslöst. Tomt och trist. Inte så att jag ville kasta mig i snusdosan, men en riktigt depressiv känsla tog över hela mitt väsen. Igår något bättre, sysselsatte mig med trevligt sällskap, Mattias födelsedag, ja härliga saker! Och idag, ja, känns rätt skapligt. Kommer över mig stundvis men försvinner lika fort. 

Har adderat kryddnejlika till mina ingefärsbitar som jag numera har under läppen istället för snusprillan :) Betydligt trevligare och snällare mot kroppen jämfört med allt snuset innehåller bortsett från tobaken... : 

Ingefära 
Ingefära stimulerar salivflödet och matsmältningen, lindrar kräkningar, minskar illamående, är främjande vid åksjuka och lindrar smärtor vid gas och diarré. Forskare har till och med funnit att ingefära är mer effektivt mot åksjuka än den vanligaste OTC-medicineringen. Ingefära används också som smärtstillande medel och det hjälper till att sänka det onda kolesterolet.

Nejlika
Olja av kryddnejlika är 60 till 90 procent bestående av eugenol, som är antimikrobiell. Kryddnejlika har erhållit det officiella godkännandet från FDA och kategoriseras där som en effektiv nödlösning vid tandsmärta. Kryddnejlika sänker blodsockret genom att göra kroppens insulinanvändning mer effektiv. I studier har kryddnejlika påvisats påskynda läkning av munsår.




         
Hoppas dock på bättre sömn inatt. De sista nätterna har inte varit nån höjdare med sjöblöta frusna uppvaknanden pga svettningar... Håller tummarna för att det blir lindrigare, behöver verkligen sova.                           
                                                  
                                                  Sussa sött alla fina  <3


                                                               Kram // M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar