tisdag 12 augusti 2014

Ödet, mening och att följa med på resan

Ibland har det slagit mig, en tanke som är ganska fashinerande och befriande på nåt sätt. Känslan av att vara maktlös i en situation i livet har vi väl alla varit med om. Då du varken vet ut eller in, och febrilt söker efter lösningar som kanske egentligen inte finns.

Mitt i mitt livs hittills största kris, skilsmässan och separationen från mina barns far, fanns så många komplicerade faktorer som gjorde processen än mer slitsam och svår. Jag kände mig som ett löv för vinden, som planlöst drev omkring i hopp om att landa på en fast plats. Allt var svårt och oförutsägbart. Mitt i allt detta, där och då, var det som om det helt plöstligt var något annat som tog över. Jag vet inte om det var min självbevarelsedrift eller vad det var, men det var som att bara sätta sig som en passagerare i en båt och bara åka med. Känslan av att lämna över till någon, som tog över och styrde allt till rätta. Vilket så också blev på sitt sätt. Hade otroligt mycket motgångar rent praktiskt. Men "detta något", styrde upp tillvaron, jag fick nya insikter om vad jag borde göra - sen flöt allt på räls och ordnade upp sig till det jag nu ser var till det bättre.

Den inre rösten alla säger att man ska lyssna till. Och den gången i mitt liv gjorde jag just det, kanske på grund av att jag inte mäktade med att tänka själv. Att vara det praktiska fixaren. Att söka lösningar. Men lösningarna kom till mig, en efter en, i takt med olika missöden. Allt hade en mening, det ser jag nu i efterhand. Om jag inte lyssnat på den inre rösten hade saker och ting, nu med facit i hand, varit betydligt mer komplicerade att lösa.

Faschinerande. Verkligen. En guide, en vägvisare. Kanske en skyddängel, vad vet jag? Men vi skulle våga detta mer, våga lyssna på den röst som försöker säga oss något. Kliva ur förnuftet för ett ögonblick, vad säger magkänslan?

Boken jag läser nu, Janesh Vaydias "Ayur veda för ditt sinne", innehåller många ayurvediska övningar/meditationer för just detta ändamål. Har inte testat dessa, men syftet är just att lära sig lyssna på sin inre röst. Den har mycket klokt att säga, och har oftast svaren på våra frågor. Absolut.


Kom i håg - lyssna... Vad hör du? <3



                       Kram  // M





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar