lördag 7 november 2015

Henna!

Du som läst min blogg tidigare vet att jag gjort en mega-rensning i mitt kosmetiska förråd, bland hygienartiklar, cremer osv. Valt bort för att välja sånt som inte andas kemifabrik. Så och för håret.

Obotlig hårfärgerska som jag är har jag givetvis skippat de kemiska färgerna till förmån för örtfärger. Har tidigare i omgångar färgat med dessa. Och from now on är det dessa som kommer användas för evigt för att ge färg åt mitt hår. Eftersom jag färgar på det en gång i månaden känns det verkligen ofrånkomligt.

Har skrivit nåt inlägg tidigare om kemiska hårfärger, och hur icke-bra de är för oss och våra kroppar. Dvs inte bara för hårkvaliteten på sikt, utan framförallt pga de ämnen i färgen som via hårbotten letar sig ut i blodbanan och in i våra celler.... Inte svårt att välja bort med andra ord! 

Lite om henna

Henna är det arabiska namnet på busken Lawsonia inermis från vilken bladen insamlas och torkas för att sedan pulvriseras. 









Hennaförsäljning på en marknad i Istanbul.

<3


Jag gör alltså denna procedur en gång i månaden. Och ser fram emot hennaceremonin lika mycket varje gång :)


Så här går det till:

Man börjar med att koka upp vatten. Sen blandar man ihop hennapulvret med vattnet till en vällingliknande konsistens. En liten skvätt vinäger i blandningen ger extra effekt åt färgen.


Då hennan är på plats i håret ska det sitta en stund, allt från 30 minuter till så många timmar man känner för. Vissa har det i över natten. Själv brukar jag ha det i några timmar, kanske tre. Mer om tid finns. Så länge hennan inte torkar ger den effekt. Därför är gladpack ett perfekt alternativ. Håller både håret och fukten på plats :)


Stylish! ;) 


Då hennan sköljts ur går jag på med ett örtpulver som heter Indigo. Samma förfarande med varmt vatten och syra. Ensam ger Indigo en blå-grön nyans, men tillsammans med hennan blir håret mörkare. Indigon får sitta i en timme. Efter det avger den inte mer färg. 


Så i med Indigon, på med plasten! 



Slutresultatet! :)


Älskar verkligen glansen, den röda nyansen i solljuset och de levande reflexerna av hennan! Håret får också en helt annan kvalitet, då örtfärgen lägger sig ovanpå hårstrået känns också håret tjockare. Fab!

Naturen är fantastisk!

<3



Önskar Dig en härlig Lördagkväll!

Puss & Kram!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar