onsdag 8 maj 2013

Väntan. 

Visst är det så? Att vi alltid väntar på något? På att middagen ska bli klar, på att någon ska ringa, ett viktigt brev, på att det ska bli sommar? På bättre tider? Varför är det så svårt att leva i nuet? Varför ständigt distrahera sig?

Faktiskt medvetet försökt låta bli datorn idag. Känt mig sjukt trött sista dagarna. La mig halv elva igår kväll. Upp med barnen vid 7-snåret i morse. Och då F kom hem efter nattjobb och la sig, la jag mig också med honom och sov som en liten gris fram till lunch-tid. Men fortfarande så outgrundligt trött. Överbelamrad känner jag mig. 

Jag vet med mig att jag ständigt sysselsätter mitt rastlösa sinne. Desto mer stressad, ju mer grejer tar jag på mig. Ganska klassiskt va? Och tvärtemot vad jag egentligen borde göra. Flykt. Impulser, intryck, hype! Så idag har jag som sagt medvetet strypt ner på både dator och mobil. Åtminstone inte gjort så att jag så fort jag behövt sätta mig ner, plockat upp mobilen och surfat eller annat. Kan faktiskt reta mig på andra som konstant sitter med mobilen, fast man är mitt i ett samtal. Tycker det är rätt otrevligt faktiskt, respektlöst. Ungefär som att" det vi pratar om, eller det du har att säga , är lika intressant som... ja... ".  Håller vi på att tappa greppet? Kan nån snälla dra i ballongsnöret och ta ner oss på jorden?!



Är övertygad om att dagens stress-problematik är grundat i att vi ständigt är uppkopplade, nåbara, jagandes agendor, statusar (inte bara samhällsstatus, utan konstant uppföljning på andras facebook-statusar...) Jagandes efter en inre tillfredsställelse. Lycka. Precis som människor förmodligen gjort i alla tider. Men vad får just Dig lycklig? 

Stanna upp. Här & Nu. Begrunda. Fundera på hur Du prioriterar. Känns det som om Du prioriterar rätt? Om inte; Vad skulle Du vilja förändra? Vad är det Du saknar som Du kanske jagar? Livet rusar på. Det sista vi vill är att på andra sidan livet, då ålderdomen är där vi lever, se tillbaka och ångra det vi försakat. Det vi då förstår är det som faktiskt var det viktigaste. Felvalen vi gjorde. Eller kanske framför allt valen vi aldrig gjorde. 

Vet av erfarenhet att en stund vid datorn lätt kan flyga iväg i timmar. De timmarna ska jag idag välja att spendera med annat. Ska Du?


                                                 Många kramar // M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar