tisdag 28 juni 2016

Sommar, sommar, sommar!

För mig är sommar händerna i jorden, pyssla utomhus. I förrgår var en sådan dag.... 

Hade egentligen tusen saker att göra inne, men lät insidan på huset förfalla för en dag i trädgården :) Började dagen med en tripp till Blomsterlandet för att köpa mig en pion. Den fick sin plats i rosenrabatten. Nu hoppas jag bara att den ska trivas, då den jag satte i fjol inte klarade sig. Men - ny plats, ny chans! 


Solen sken, värmen i luften. Vem kan vara inomhus en sån dag?









Äppelträdet J.P Bergius jag planterade ifjol som blommat sin första sommar, och nu knoppar för frukt <3


Idag ligger regnet i luften. Själv har jag gått av jobbet i morse, spenderat förmiddagen i soffan och plöjt av två avsnitt av Greys Anatomy. Det är också livskvalitet, om man vill ta vara även på de gråare dagarna. Det jag planerat att göra utomhus idag är att vattna de nyplanterade rosorna. Regnet hjälper vattnet dit det ska. 

För nyplanterade rosor är vattnandet en av de viktigaste förutsättningarna för frodande, lyckliga och överlevande rosor. Det går aldrig att vattna ihjäl en ros. Däremot att vattna på fel sätt kan ge rosen sjukdomar. En torr ros är också mumma för diverse otrevligheter. Att vattna större mängd vatten (ca 30 liter per planta) en gång i veckan, är att föredra hellre än att "småvattna". 

Slutligen, apropå frodas och hälsa. Jag skrev ju härom sistens om kopparspiralens knäck på hälsan. Känner mig mycket piggare, energin har börjat återvända sedan jag tog ut den. Lusten, kreativiteten. Känns fantastiskt! Igår tog jag till och med på mig löparskorna och gav konditionen sitt genom att springa till jobbet. Eller springa var kanske att överdriva haha! Men jogg samt hämtade andan med gång. Kändes fantastiskt skönt! Bara LUSTEN att utmana kroppen, LUSTEN att träna igen. Orken som börjar komma tillbaka.  Glädjen! Jag börjar komma tillbaka till den som är jag igen, och det känns great!

Nu du vackra människa ska den här damen fortsätta vilan en stund med att lyssna på en bra pod. 

Sugen på träningspepp? Kan rekommendera FMTK:s pod. Lyssnade på avsnittet om löpning - Spring med bland annat Mark Levengood. Otroligt inspirerande! 

Bjuder på en bild från min rosenrabatt som trivs i solen. Rosorna är ju så unga och lite taniga än, men den som väntar på nåt gott! :)




Med detta säger jag

Puss, kram och en fin dag till Dig! 

// M 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar