lördag 12 juli 2014

Sommar, sol & yoga

Njuter av mina lediga semesterdagar i solen. Känns amazing och så fantastiskt lyxigt med denna tropiska värme ♥ Yogat varje dag. Jag har letat och funderat hur jag ska lägga upp min practice. Letat vilken form som gynnar mig mest just nu. Varit ganska insnöad på Ashtanga fram till nu egentligen, mycket för att den ger en rent fysiskt hård träning. Men den har känts otroligt krävande. Detta har lett till att jag dragit mig för att ställa mig på mattan. Min kropp har verkligen försökt säga mig något. Protesterat. Sista dagarna har jag övergått till hathayoga och vilken skillnad. Och vilket svar. Hathayoga är en mjukare form av fysisk yoga. Man stannar längre i varje asana och den är mindre styrd, varje pass utformas efter det syfte du vill ha. I ashtanga arbetar du i serier som är styrda på ett helt annat sätt. Hathayoga styr du efter ditt behov just nu. Jag har gjort ett pass för att balansera vata. Du som är bekant med ayur veda känner till de olika doshorna och dess kroppskonstitutioner. Själv är jag till största del vata med en liten del pitta. Passet för vatabalans var en njutning. Och såå välbehövligt :) Yoga är till för just det - att lära sig lyssna på sin kropp. Så viktigt. 

Vill passa på att tipsa om en hemsida för hemma-yoginis. Finns många betalsajter på nätet för hemmapractice,  som till exempel yogobe.  Utöver alla köpes-dvd:s. Men glöm inte youtube,  streama på yoga allmänt eller din specifika form och det kommer upp massor med bra videos. Det var faktiskt på Youtube jag hittade denna fantastiska sida som jag nu tränar efter. Kan vara skönt att bli ledd, och inte sämre blir det med en bra och kunnig lärare. www.yogayak.com heter sidan. Melissa West heter yogaläraren som guidar dig genom passen. Hon är en erkänd yogaprofil i USA och har jobbat mycket med att rehabilitera personer som lider av stressproblematik, trafikskadador mm. På sidan hittar du över 200 pass, även pass för meditation,  andningsövningar samt avslappning. Rekommenderar sidan starkt.  Det är där jag tränar mitt pass för vatabalans,  då Melissa West också jobbar endel efter ayurvediska kunskaper i sin hathayoga.  

Nu ska jag gå och krama min yngsta son som pysslar i köket. Sen blir det ut i solen! ♥

Den bästa dagen från mig till dig!♥ 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar