tisdag 26 februari 2013

Eau Naturelle!

Good Morning Solstråle! :)

Glädjande att skönhetsindustrin börjat uppmärksamma tillsatser i till exempel make-up, hudkrämer, schampon mm! Man ser fler och fler kosmetik-kedjor som lanserar nya märken som uteslutit dessa ämnen i sina produkter. Good For You! :) 




Mineraloljor, Parabener, Petroleumoljor, paraffinoljor, Silikon. Sånt vi INTE vill ha på huden. Huden är ju vårat mest absorberande organ. Mineraloljor, vaselin och paraffin utvinns ur råolja liksom bensin mm. De stör hudens naturliga funktioner och skapar beroende genom att täppa till porerna. De är miljöfarliga både vid framställning och nedbrytning. Dessa finns även i vissa babyprodukter... Paraffinolja har vid studier vid Akademiska sjukhuset i Uppsala visat på ett klart samband mellan användning av paraffinolja och ledgångsreumatism.  


Parabener. Dessa hormonförstörande, cancerframkallande konserveringsmedel. Billiga att använda och som har en hållbarhet på 5-7 års tid på hyllorna. Forskare har funnit att de kan härma östrogen, penetrera huden och gå in i blodbanan. De har hittats i brösttumörer.  
Kemikalier i läppstift och nagellack kan också öka risken för bröstcancer, hävdar forskare på Fox Cancer Centre i Philadelphia. 

Dessa olika ämnen finns under olika benämningar i innehållsförteckningen på produkter. Googla på detta så du vet vad du ska UNDVIKA.



Jag har själv använt make-up sedan tidig tonårstid. Alltså i princip målat mig varje dag, använt hårfärg - och andra "hårvårdsprodukter" av allehanda slag.... Min svägerska driver en hårvårdssalong. De har uteslutit alla skadliga ämnen ur sitt sortiment, och är "Gröna frisörer". Numera köper jag min hårfärg från dem. Resultatet blir perfekt. 

Gjorde en stor-rensning bland mina make up- och hud & hårvårdsprodukter i höstas, och har sedan dess bara använt mig av mineral-make up, samt schampo/balsam utan silikoner. Naturliga oljor, som olivolja, som är fantastiskt underskattat, till kroppen!  Testade då också "balsam-metoden", som också baseras på ett tänk utan skadliga tillsatser, vilket såklart också ger bättre kvalitet på håret utan tillsatserna. Metoden kallas också "No Poo". Nu har jag återgått till schampo-användning, men undviker såklart fortfarande "skit-ämnena"! ;)

När jag fyllde år fick jag ett paket av svägerskan, som hon laddat med badsalt från Care of Gerd, Arganolja och en parfym baserad på naturliga doftnoter. Den doften använder jag mig av i stort sett dagligen, lovely! ;) 

Så, sanera i din nessesär, och på dina hyllor! Finns allt i handeln (allt från Kicks till Apoteket) för en perfekt make-up, och en vacker, hälsosam hud - utan att dra på sig något som snarare liknar Tjernobyl! 


Puss & Kram!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar