onsdag 17 september 2014

Grått, trist och städdag!

Ute är det grått och trist, inget regn dock. Enligt väderprognosen skulle det bli sol - var är den??!? :P Fast i och för sig gör det inget om den dyker upp efter lunch, eftersom min förmiddag kommer gå i städandets tecken ;) Kört storröjning sista dagarna ( min nyvunna energi ni vet ;) ) , och idag är det sovrummets tur. Hade egentligen tänkt ta köket, men då det kommer bli ett MASSIVT arbete så sparas det till helgen ;) Sen ska även en reparatör komma och kika på vårat läckande kylskåp, ch eftersom jag tänkt riva ur hela köket så kanske det är bättre att spara det.

För övrigt så passerar dagarna väl, känner mig fortfarande fantastiskt pigg och energisk :) Kosten är verkligen avgörande för en människas allmäntillstånd, verkligen. I och med den här detoxen har jag lärt mig vad jag ska äta mindre av, och mer av. Det är precis så, maten är vår medicin. Precis som också janesh skriver.

Finns så mycket jag vill. När vi nu är inne på detox och hälsosnack.

Jag skulle vilja göra yogaprogrammet varje dag.
Under semestern gick det bra. Den inledande delen av programmet var initialt kortare (30 min de första 3 veckorna). Fanns inte mycket tider att passa. Tillvaron var kravlös. Nu är jag i den senare delen av programmet, passet tar nu en timme och kommer senare ta något längre tid då fler asanas adderas. Jobbar heltid, stor del inne på akuten under hösten.  Jag vet. Jag kan kliva upp tidigare om jag lägger mig tidigare. Men jag har också en familj som jag vill hinna se, vilket oftast blir kvällstid då allt annat har lagt sig (om jag inte jobbar då vill säga). Tonnisarna är hemma från skolan, middagsfix och annat är förbi och alla chillar. Viktigt ♥ Då jag jobbar och börjar tidigt går jag upp de dagar jag yogar kvart i fem för att göra mitt pass. Jobbar jag kväll blir det nån gång under förmiddagen, är det helg och kidsen är lediga eller då min sambo är ledig tar jag min matta och stänger in mig och gör passet i sovrummet för att få vara ostörd. Är jag helledig tar jag det närhelst under dagen det känns lägligt. Yogan är så viktig för mig. Det ger mig så mycket och jag älskar det. Men nu har jag fått lägga passet varannan dag, för att också få utrymme för övrig träning.  Det kommer en tid då jag också kommer har en annan tid. Just nu känns det bara som att jag inte kan vara överallt,  göra allt samtidigt. Även om jag vill. Detta är sååå jag! Av eller på ;). Balans som jag tjatat om, vet att jag blir en trevligare mamma och sambo, och en generellt gladare människa, om jag får min dos av yoga och annan träning. Och framför allt yogan får mig i balans ♥

Skulle vilja eliminera allt giftigt vi sätter i oss via maten.
Känner en enorm frustration stundvis. Knyter sig i mig då jag ser barnen trycka i sig sånt jag vet är såå dåligt för deras kroppar. Deras vackra kroppar är inga soptunnor!  Dom kallar mig Anna skipper, och kanske vi har endel likheter. Fast jag lever kanske inte alltid som jag lär själv heller. Men försöker tänka att äta och leva så hälsosamt jag bara kan största delen av tiden, och slarva mellan varven. Kan tycka om att äta sötsaker och någon gång dricka ett glas vin eller ta en whiskey. Tar dock hand om mig på ett helt annat sätt idag. Det har definitivt inte alltid varit så. Det kanske nånstans är det jag försöker kompensera mig själv för? Bara en tanke, säkerligen inte helt orealistiskt. Ser fallen av cancer öka, framförallt bland yngre och såna i min ålder. Det ger mig ångest,  gör mig livrädd. Rädd för att bli sjuk och kanske måsta lämna mina barn. Hur blir det då? Vem tar sig mina två vackra pojkar då deras pappa inte är delaktig på det sättet? Det finns ju bara jag. Skulle kunna skapa panik hos vem som helst.  Och livrädd att dom ska drabbas av sjukdom. Jag skulle gå sönder. ♥ Tar således hand om oss så gott jag kan ♥

Skulle vilja att samhället tog sitt ansvar då det kommer till folkhälsa. Förbjud hälsovådliga hormonförändrande kemikalier i mat, hygienprodukter, kläder etc! Varför går det inte?? Alla tänker inte på vad dom plockar ner i korgen på Coop,  många har ekonomin i tankarna. Vad får våra barn för mat på skolan?  Var kommer till exempel köttet ifrån?  Hur mycket antibiotika har dessa djur blivit ipumpade? Hur har dessa djur haft det under sin levnadstid? Har de blivit misshandlade och plågade under uppväxt för att slutligen kanske få avsluta sitt liv under plågsamma former? Är det det köttet mina barn serveras i skolbespisningen? Jag manar på dem att äta lunch på skolan, men vad är det egentligen jag tjatar på dem att fylla sina kroppar med?

Det är svårt. Jag hoppas innerligt av hela mitt hjärta att den nya regeringen tänker till. Här har dom makten att göra saker och ting bättre. Det handlar om att prioritera och rätt. Och allt hör samman. Mår människor bra får vi också ett bättre samhälle. Tills dess får vi påverka det vi kan i vårat. Så gott det går.

Många tankegångar. Skulle kunna gå an hur länge som helst, detta får verkligen igång mig! Men sovrummet skriker sig hest efter att jag ska städa det! :O ;D

         En underbar dag önskar jag Dig! Kram // M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar