tisdag 1 december 2015

Helhetshälsa och att förebygga sjukdom. Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, kanske delvis då jag jobbar som sjuksköterska men också för att många far illa på olika sätt i vårt sätt att leva. I vårat västerländska samhälle bygger stora delar av vården på att lindra och bota symtom/sjukdom. Men vägen dit, det är där vi gått vilse. I vårat hypade, ambitiösa och prestationsinriktade samhälle glömmer vi ofta bort vad som är viktigt. Balans. Vi jagar, vi vill ständigt framåt. På vägen tappar vi ofta bort oss själva. 

Idag grundar sig många hälsoproblem i stress. Men stress följer också ofta dålig kosthållning och för lite sömn. Eller sömn av sämre kvalitet. Systemet (kroppen) hamnar i obalans, inte sällan av hormonell karaktär. Men ett ständigt påslag av adrenalin/noradrenalin tröttar vi till slut ut våra binjurar. Resultatet blir när det gått en längre tid den berömda väggen.... Utbrändhet, utmattningsdepressioner, ångest. Listan på namngivna diagnoser är lång. 

Men hur gör man? Hur uppnår man balans i ett samhälle som upplevs ställa skyhöga krav? Hur sänker vi kraven på oss själva? När stannar vi upp? När vi inte orkar springa längre? Tyvärr är det ofta så. Och det är sorgligt. 

Vi tar oss inte tid att stanna upp och reflektera. Vad är egentligen väsentligt i mitt liv? För mig? Vad är värdefullt på riktigt?

Vad är viktigt i Ditt liv? Och när drar du gränsen för dig själv?

Ofta är det sånt som egentligen inte är av mest värde som stressar oss. Ofta för att vi känner att vi inte räcker till för det som verkligen, på riktigt, är viktigt. 

Själv har jag jobbat mycket med mig själv genom åren. På resan som inte alltid har varit angenäm har jag dock lärt mig mycket om hur jag ska göra för att bromsa, varningssignaler, var jag har mina gränser och vad som får mig att må bra. Trots det är det sååå lätt att hamna i "snurren". Det gäller som sagt bara att stanna upp innan det gått för långt.

Idag har jag varit på en behandling på grannstadens Ayurveda-klinik. Så fantastiskt skönt efter en lång tid av mycket press! :) Det är verkligen en lisa för livssjälen. Jag kommer gå på behandling under vintern och det kommer att göra gott. Det vet jag av tidigare erfarenhet. Har gått tidigare under en period, för 3 år sedan, och vet att det är ett fantastiskt redskap. 

Effekten av dagens behandling var slående, i ordets rätta bemärkelse. Tog mig knappt upp från britsen efteråt. Behovet av avslappning är stort. Och detta är det bästa jag gett mig själv på mycket länge :) 


Bjuder på några bilder från våran resa i Ayurvedans hemland i vintras <3



















När människor får frågan vem som är den viktigaste personen i deras liv blir i stort sett alltid svaret någon annan än dem själva. 

Den viktigaste personen i ditt liv är Du. Thats´it.

Ta hand om Dig så kommer omsorgen om andra på köpet. 


Kram <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar