lördag 5 september 2015

En ledig dag....

Började jobba för 4 dagar sedan, var ledig igår för att idag fortsätta jobba helgen. Bestämde mig för att fara till stugan. Att andas. 

Var i skogen. Plockade bär. Fotade. 



Infarten längs den stora vägen. Vyn man passerar är så mäktigt vacker.



Campingen som ligger längs vägen med sin badplats. Här har vi varit heta sommardagar, ätit glass , solat och badat. Mysiga sommarminnen.


På väg mot stugan. 



Begav mig ut i skogen så snart jag landat. Det fanns endel bär trots att jag var lite sent ute. Det var nog andra som plockat före mig. Men litegrann blev det iallafall. 







Bara att vara i skogen. P4 och Radio Norrbotten i öronen. Lugnet.








                                                   I stugan.....











Kaminen. Som värmt oss kyliga dagar och nätter. Den varma, trygga värmen. Knastret från brasan. Den som värmer upp stugan. Den som torkar blöta kläder. Den som sprider värme mitt i gemenskapen.








En harrfena som torkats och bevarats. Harrfenor är verkligen otroligt vackert mönstrade mot den mörka kroppen. 
Harren går under namnet "The lady of the stream". Faschinerande och mystisk.

 En vattnets drottning.







Fällhornet. Bar detta horn över fjället längs fjällkammen i den norska vildmarken. Packningen var tung. Älghornet slog mot nacken där jag bundit fast det i ryggsäcken. Nu ligger det i stugan, målat med sina ådringar. Bjuder på minnen varje gång jag tänder ett ljus i det.



Renhorn som väntar på att bli en ljuskrona. Kanske. Eller något annat... vi får se :)







Står utanför stugan. Blickar ner mot sjön som många gånger tidigare. Lika rofyllt varje gång. Älskar verkligen att vara här. I stillheten. 




Jag och hundarna gick ner till stranden. När solen gick i moln blev det lite mörkare. Var en stund här nere vid vattnet innan det var dags att packa det som skulle med hem. 









Drivved. Älskar den och symboliken den bär. Härjad av omständigheter. Vatten och vind. Som spolats upp på land där den slutligen får vila. 









Mina skäggiga vänner <3





Tog med mig lite fiskegrejer som ska följa med nästa helg. Då ska jag och min kompis C åka till fjällen. Jaga på fjället. Fiska. Mysa och umgås. Ser fram emot.


Med höst i luften. 





Och så dessa övergivna vackra gamla hus. Sorgligt att ingen bevarar dessa skatter.... Passerat detta hus många gånger på väg till och från stugan, och tänker varje gång hur fint det säkert varit en gång i tiden....








Några mil senare dyker detta ödehus upp. Samma känsla också varje gång jag passerar. What a waste. Denna vackra byggnad. Tänk att ha pengarna att ge det tillbaka dess ungdomliga lyster. Vilken pampig gård detta ska ha varit då det begav sig. 



Varför överger man hus som dessa? Vilken historia finns på dessa marker, bakom dessa dörrar och fönster?






En ledig dag går mot sitt slut.

Batterierna är laddade. Livsandarna har fått sitt. 


Vad ger Dig energi? Vad får Dig att gå ner en frekvens?
Vad får surret i ditt sinne att tystna?

<3


Kram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar