tisdag 22 september 2015

Hösten är här. Det är säkert fler med mig som känner att i takt med sjunkande temperaturer och råare väderlek och kvällar som blir mörkare, växer behovet av att pyssla om sig. Att boosta sig och tanka energi inför vintern.  Vi har ofta sånt som vi vet ger energi, sånt vi tycker om att göra. Nu vill vi göra lite extra av det.

En förutsättning för hälsa är sömn, fysisk aktivitet och bra kost. Sömnen är oerhört viktig för cellreparation och återhämtning. Vi vet att för lite eller dålig sömn gör oss sjuka. Dålig sömn leder på sikt till hjärt-kärlsjukdomar, fetma (framförallt bukfetma vilken är den farligare formen av fettpålagring), även att utveckla diabetes är en risk/följd av dålig sömn. Depressioner är en annan. Dessa exempel är bara några....Mer påfrestande perioder i livet kräver mer sömn. Ofta pockar kroppen och sinnet på för att påminna oss om det. Du kanske känner dig trött och sliten generellt. Lyssna på kroppen. Sov och vila om kroppen säger så.

Fysisk aktivitet. Viktigt, ja. Men med det menas inte att du ska pressa dig over the limit. Du behöver inte springa milen flera gånger i veckan. Eller maxa på gymmet. Ibland kanske promenader passar bättre. Hur känns det? Lyssna inåt. Är du tokstressad? Då kanske inte löpning är det du behöver, även om vissa kan känna en lindring i det. För andra kanske en promenad eller regelbunden yoga kan vara bättre. Kropp och själ. Att höja pulsen regelbundet vet man har många positiva effekter på hälsan. Fast som sagt, det kan också innefatta promenader. Stress med puls- och blodtryckshöjning är INTE hälsogynnande. Avslappningsövningar och yoga vet man har positiva effekter genom att sänka stressnivån i kroppen. Men ibland kan hälsohetsen i sig faktiskt också vara stressande. Vi stressar för att hitta sätt för att finna peace of mind. Fysisk aktivitet ska vara skönt.






 När jag för något år sedan gick på behandlingar hos en Ayur Veda-terapeut sa hon åt mig att, där jag befann mig just då, absolut INTE ägna mig åt träning där jag pressade mig. Skulle jag springa skulle jag jogga osv. Svårt initialt, men skönt när jag väl testade att göra som hon sa. Då jag tidigare kunde känna mig totalt dränerad efter ett löppass, kände jag plötsligt en njutning i löpningen. Jag lyssnade på kroppen, och genom att vara snäll mot den och samtidigt mig själv fick träningen en helt annan känsla. Ibland kanske inte lösningen är att pressa sitt system ytterligare...


Vad tycker DU om att göra? Vad gör dig lycklig? Att kramas, att umgås med de du tycker om, måla, handarbeta, fota. Whatever makes you happy will make you happy.



Att njuta. Det gör Dig lycklig. Lycka ger Dig hälsa. Hälsa gör Dig lycklig.
The wheel of Life.



Och slutligen. Kosten. Bra mat vet de flesta av oss vad det innebär. Rönen är olika också där. Men halvfabrikat, processad och näringsfattig mat, raffinerat socker vet vi alla vad det gör med oss om det intas konstant. Det behöver jag inte dra här. Men som med allt : balans. En sötsak nu och då är också en lisa för själen. Men kanske inte varje dag... ;) Slentrianätandet. Känn efter - hur sugen är du?Egentligen? 

Att äta bra mat, mycket frukt och grönt (helst då kravodlat utan bekämpningsmedel...) och lite extra tillskott av vitaminer och mineraler. Man säger att våra livsmedel idag inte är lika näringsrika som tidigare. 

"Mängden näringsämnen i många av våra råvaror har minskat betydligt. En viktig orsak till detta är att det konventionella industrijordbruket länge varit alltför ensidigt inriktat på att maximera skördarna, medan odlingsjordarna utarmas allt mer. Det finns idag en viss enighet i detta. Det finns en rad studier som visar stora minskningar av näringsämnen i maten och att detta pågått under lång tid" (Källa: Artur Granstedt, Docent växtodlingslära,mfl. Debattartikel Dagens Samhälle).



Att addera tillskott till kosten behöver vi idag. Helt klart. Men som med allt annat av bättre och sämre kvalitet.



Du vet hur du ska sköta din bil för att den ska hålla och fungera maximalt. Rätt bränsle, regelbunden service. Blåsa ur systemet ibland, men inte våldköra. Inte överlasta.

Detsamma med Dig själv och Din kropp.

As simple as that.

Ge Dig själv ett löfte. Att ta hand om Dig på bästa sätt. 

Kropp & Själ. Remember.

Önskar Dig en superduperhärlig Tisdag!


KRAM!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar