torsdag 24 september 2015

Torsdag. Fast Söndag för mig kan man säga :) Jobbar i helgen igen, så helgen för mig blir på veckan. Men vecka innebär vardag för de andra i familjen. Så det blir inga sovmorgnar för mig utan det är bara upp med tuppen. Skjutsar barnen på morgonen, först David som börjar kl 7 på sin praktikplats och sen Mattias som ska till skolan. Visst. De hade kunnat åka buss. Men jag väljer att kliva upp och skjutsa de dagar jag är tillgänglig och inte jobbar från morgonen. De dagar jag jobbar är det kollektivtrafiken som gäller.




Det har varit kämpigt i perioder för min äldsta son att ta sig upp och iväg på morgnarna, och jag ger honom lite draghjälp här. Curla kanske någon skulle kalla det. Men jag ser det som kan stötta varandra de perioder det går tungt. Han kommer att bli en ansvarstagande vuxen med sig själv att räkna med så småningom han med. Och stå på egna ben. Det kommer av sig självt när inga andra alternativ finns utom den egna drivkraften. Som det är nu så vill jag att han ska få in rutiner, komma igång på praktiken och känna tillhörighet där. Då växer också ansvarskänslan. Man växer och utvecklas. Ungdom som vuxen. 

Mattias skjutsar jag för att han slarvat bort busskortet, ska köpa honom ett nytt i morgon. Men nu är jag lika så uppe och tillgänglig, så vi sällskapar till hans skola idag. 

Planen för dagen i övrigt är att jag väntar besök av Anticimex. Mina farhågor om att det kanske är en fuktskada med ev mögel i Davids rum hoppas jag inte blir besannad. Han har egen dusch, som angränsar mot tvättstugan. Och avrinningen i duschutrymmet är inte helt ok vilket gör att vattnet vissa gånger runnit i riktning mot tvättstugan och väggen.... Hmmm. Och tonåringar och torka efter sig? Ja, behöver kanske inte tilläggas nåt mer. Jag har haft en avfuktare igång konstant därinne, men då den är avstängd så uppstår ibland en skum lukt. Vet inte om det kan vara vattenlåset i tvättstugans golvbrunn, men som sagt, jag vet inte :/ Så det är bara att kolla av det. Och hoppas på det bästa! Att måsta påbörja ett rivningsprojekt av väggen känns inte så välkommet efter en sommar full av fasadjobb. Men vad gör man ifall det visar sig att det blivit nåt i väggen? Tyvärr :/ Håller ALLA tummar!!! 

När de har varit här tänkte jag bara pyssla på hemma. Eventuellt skrapa och måla fönstret i badrummet som är urtaget, så vi kan montera tillbaka det. Just nu är det igenstoppat med isolering. En sväng med dammsugaren blir det nog också, och lite allmänt plock.

Sen tänkte jag få plats för lite slö- och slapp också! :) Har igårkväll läst ut andra boken i Katerina Janouchs serie om barnmorskan Cecilia. Verkligen böcker jag fastnat för. Jag har haft otroligt svårt att slutföra böcker sista åren. Tyckt de varit bra, men efter ca halva boken har de blivit liggandes. Varit lite för rastlös I guess. Men nu! :D Riktigt avkopplande känns det med dessa böcker. Så nu tänkte jag göra ett nytt försök med Storytel. Tidigare var det samma sak där - på dagen för rastlös för att koncentrera mig på att lyssna. På kvällen för trött och somnade.

Men nu ska jag se det som min stund av njutning och avkoppling kvällstid då jag lägger mig. Eller varför inte en stund mitt på dagen? Idag, eller ikväll, tänker jag börja lyssna på Katerinas tredje bok i serien, Hittebarnet. Efter trassel i äktenskapet verkar det som att Cecilia åter kan vara gravid.. Vardagsdramatik och känslor!

Kan faktiskt vara riktigt skönt att flyga iväg i tanken och leva sig in i någon annans fiktiva liv än sitt eget ibland! :D 






Önskar Dig en fin dag.

Puss & Kram!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar