tisdag 5 mars 2013

God morgon på er! Eller morgon, det är snart lunch! ;)

Nyutkommen från duschen efter en svettig, sköööön rask prommis. Skönt att jag tog mig ut, var svinkallt igår så jag använde kylan som ursäkt för att hålla mig inne. Somnade på soffan på eftermiddagen, trött något kosmiskt.

Dessa väderomslag påverkar mig - tyvärr i negativ riktning. Idag trotsade jag dock latmasken och gav mig iväg ut - nöjd känner jag mig nu! :) Hur det än är, trots att det känns motigt så känns det alltid bättre efteråt!

Men nu ska Mallan efter en vinter i ett icke-tränande tecken försöka komma igång med konditionsträningen igen nu under våren - 3 gånger i veckan ska det iallafall bli, mestadels löpning. Bara det blir lite behagligare temperaturer. Fram tills dess blir det promenixer. Hade som mål att åka skidor på längden i vinter, tyvärr har det bara blivit en gång... :P Skyller det på min luststyrda personlighet, vilken inte alltid är gynnsam för mig ;)



Yogan har jag iallafall hållt skapligt flytande och det är prio 1 för mig :) Går en kurs i Ashtanga Yoga nu under våren. Tyvärr har det blivit få tillfällen jag haft möjlighet att gå, då det är på söndagsförmiddagar och jag både jobbat och vi varit borta. Men jag har yogat hemma. Och det viktiga är kontinuiteten. Har även gått en helgkurs i Hathayoga som var riktigt bra. Men för mig är Ashtanga det som tilltalat mig mest, då den är en perfekt blandning mellan att vara fysiskt utmanande för kroppen och samtidigt balanserande själsligen. 



Att vara fysiskt aktiv för mig är viktigt och något jag inte kan vara utan. Har experimenterat endel där jag lärt mig mycket om mig själv under resans gång. Nu känner jag att jag hittat rätt, det som ger mig mest på alla plan. Balans är kanske inte direkt mitt kännetecken, eftersom jag som människa är AV eller PÅ ;) Men Yoga för mig är mitt sätt att balansera mig på. Känner direkt då jag ställer mig på mattan vilken dagsform jag är i. Yogan plockar fram det som behöver komma fram, vare sig det är glädje, ilska eller en känsla av styrka. 

Yoga är precis just det - balans. Gått kurser tidigare men tappat bort yogan under ett antal år, tyvärr då jag förmodligen behövt den som mest... Tränade istället hårt med löpning, styrketräning mm och pressade mig själv till max för att på något sätt få bort rastlöshet, stress mm, vilket jag nu i efterhand förstår stressade mig mer än det gav. Har nu hittat tillbaka och inser hur mycket jag saknat yogan. Yoga för mig är styrka, smidighet och flexibilitet både fysiskt och mentalt. En både inre och yttre styrka. Fokus. Den lär mig lyssna mer på min kropp, att vara snällare mot mig själv. Yoga innebär så många fördelar; en terapeutisk form av träning för en starkare och friskare kropp, och samtidigt ett sunt sätt att ta hand om och balansera sitt känsloliv. Även bra komplement till annan fysisk träning som löpning mm. När yogan är som bäst är det en fantastisk resa i dig själv :)


En riktigt skön Tisdag önskar jag er - för det ska jag ha! :)

                             Kram // M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar