fredag 15 mars 2013

Nästan nyvaken med längtan efter sommar

och klockan balanserar mellan lunch och middag. Jobbat dygn. Varit ute under natten. Mellanlandade på affären för att handla fika åt yngsta sonen som hade nationella prov på skolan idag, sen hem trött och hungrig. Stålsätter mig från att äta nattetid då jag jobbar, ibland kan jag kasta i mig en näve nötter eller en bit mörk choklad bara för att hålla blodsockeret (och hjärnan) intakt. Fokus. 

Nåväl. stekte mig 2 ägg, tog en tallrik fil med gojibär och pumpakärnor och nån skiva finn-crisp med smör till det. Kände mig inte in the mood - sliten. Tog ljudboken till sällskap och kurade ner mig under filten i sängen. Underbara Mia Skäringer. Låg där under filten och speglade mig själv i hennes berättelse då kaffekoppen jag tog i morse på jobbet ställde till det för mig då jag skulle sova. Men det var en nöd-kopp då risken att vi skulle få åka ut på jobb fanns den skälvande sista timmen innan hemgång. Och kaffe är bra. Ökar skärpan då sömnbristen svider i ögonen, och skallen känns som en påse bomull. 

Lägger tilltron till vårsolen nu. Vintermörkret tar bort det bästa av mig. Det vet jag. Sluter mig inne. Som en mörk säck som stundvis kväver en, slukar all luft. Och man letar hål. Under månader. Suktar efter ljus och syre - överlevnad. Vissa dagar mer syrerika än andra. Mörkret förstärker min melankoli och ljuset min optimism. Det vet jag efter mina 40 år i växlande årstider. Men snart. Ljus, värme - Liv. Kärlek. Orken att ge, och inte bara ett inre skriande efter att få - att någon annan ska fylla en med energi, då man lider brist på den. 

Sol, värme, ljusa sommarnätter. Glada, solbrända barn. Ibland sura och missnöjda. Men det är lättare som förälder att ta sig an allt detta då man själv känner sig friare och mindre tung. Nöjda, solbrända vuxna som njuter av soliga dagar. Åtminstone lediga från många isande vinterkrav. Semester = avskalade krav? Eller? Vi lägger ribban.  Ingen semesterpress - "Nu älskling! Under våran semester ska vi göra det, och det och JA - Det! Och skrattande ska vi göra dessa uppstyrda aktiviteter! Inpressade under 4 veckor! Med Kelloggsleenden!" Nope. I sommar älskling ska vi bara vara. Släppa stressen, göra det nödvändiga, visst. Men vi förtjänar andrum, syre. Både du och jag. Vi ska ta det, ge det till oss själva och varandra. Luft, värme, syre - liv åt kärleken. Kravlöst. Var och ens egen längtan. Längtan efter frihet. Liv. Längtan efter varandra. Du och jag är ingen Kelloggs-reklamsnutt. Tack för det. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar