måndag 17 augusti 2015

Efter en dags blandad kompott av sysslor har jag äntligen landat i soffan. Skönt. 

Startade dagen med att fixa med yngsta sonens moppe. Det ska övningsköras med körskolan i morgon, så jag har gjort den fit for fight. Köpte moppen av en kollega i sommar, och då den mest stått de 2 sista åren var det lite uppfräschning på agendan. Moppen gick väl sisådär då batteriet inte var i sin bästa form, och bränslet var gammalt. Drog iväg på Laitis och köpte ett nytt batteri, hem och satte dit det nya, tömde tanken på gammalt bränsle och fyllde på nytt. Tog den då jag skulle och handla, och brände ur den litegrann ;) Märktes faktiskt att den blivit lite piggare! Då omvårdnad är min specialitet yrkesmässigt, får man väl utöva det på moppar och annat istället för på människor under semestern istället... :P ;) 



Eftermiddagen ägnade jag åt att pyssla lite i trädgården. Rensade bland annat i pallkragen bland jordgubbsplantorna. Bladen växer så det knakar, och skott skjuter de. Men bär i år tror jag är en utopi.


Pysslade lite med blomstren också. Trädgårdsmalvan som jag planterade tidigare i sommar har gått från en liten planta till en högrest och vacker blomma där den står vid knuten av bodan.


En riktigt bra investering jag gjort i sommar är droppslangen jag köpte efter ett tips på trädgårdgruppen på facebook som jag är med i. Fantastiskt bra för att få ner vätan på djupet. Rosorna fick lite omvårdnad med den idag då temperaturen sista dagarna varit hög utan regn . Slangen fick ligga i rabatten från eftermiddagen fram till på kvällen. Rosor älskar vatten, framför allt fram tills de har etablerat sig. Jag har läst mig till att det är en av de viktigaste komponenterna för att lyckas med sina rosor. 


Efter middagen målade jag lite på altanräckena, men då det ganska snabbt började skymma bestämde jag mig för att lägga ner för idag. 


Nu ska jag strax tvätta av mig, och krypa ner i sängen. Kanske tar ett kapitel eller två av Systerskap innan jag slår igen mina bruna.

 Som jag skrev tidigare då jag berättade om boken, så är huvudpersonen barnmorska. Jobbade själv en gång i tiden på BB/gyn på vårat sjukhus som vi hade i våran stad tidigare, då som undersköterska.

 Kvinnosjukvård är verkligen speciellt och ligger mig varmt om hjärtat. Minns den varma doften då man kom in på BB-avdelningen. Doften av kärlek blandat med bröstmjölk, hormoner och mjuk babyhud. Dessa fjuniga små mirakel. Den största kärleken. 

Hade jag inte blivit ambulanssjuksköterska kanske jag valt att bli barnmorska. Tanken fanns hos mig tidigare. Jag minns hur jag beundrade dessa gamla barnmorskor, med sin pondus blandad med en stark trygghet. Båda yrkena är säregna och speciella, och likheten dem emellan är att det ligger mycket eget ansvar i dem båda. 

 Hade faktiskt förmånen att förlösa ett gossebarn strax innan jag gick på semester. I en lägenhet, på ett badrumsgolv. En fantastisk upplevelse då allting gick så bra. Min första prehospitala förlossning efter 10 år i ambulanssjukvården. Dessa gyllene tillfällen växer inte på träd, och hör inte till vardagen. Jag har haft många gravida i ambulansen men oftast har vi hunnit till förlossningen innan barnet bestämt sig för att möta dagens ljus. Jag och min kollega var berusade av lycka då vi lämnade över våra radioapparater till påföljande dags besättning, detta larm var dessutom det sista tidigt på morgonen det arbetsdygnet. Denna upplevelse var verkligen så speciell, och kändes bra att bära med sig i minnet då jag gick på min 4 veckors ledighet <3

Livet är verkligen ett mirakel. 
Detta tar jag med mig när jag går till sängs ikväll.

God natt, sussa sött Du där ute.

Kram // M 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar