tisdag 25 augusti 2015

Projekt hårvård. Jag är en, bland många andra kvinnor, hopplös hårfärgare sedan ett antal år tillbaka. Grå? Vet ej! Har aldrig låtit det visa sig om man säger så! :D Är mörk av naturen, men anar att håret har ljusnat med åren. Trivs dock mest som mörk, det är jag. Mellan varven med röd nyans. Men, men. Allt har en baksida, även fåfängan. Som alla vet är hårfärg inte speciellt nyttigt eller hälsosamt. Tyvärr,men thats the truth. Hur gör vi då, vi kulörberoende? Finns bättre alternativ än hårfärgerna vi köper på Ica eller Coop.  Som är snällare mot både hårets kvalitet och kroppen. Har färgat det med örtfärger i perioder, men också "fuskat" i andra. Örtfärgen lägger sig som ett skikt kring hårstrået och skyddar det samtidigt som det ger nyans och lyster. Egentligen ingen svårt val.

Var och klippte topparna hos min svägerska idag, som för övrigt är grön frisör och använder sig endast av organiska hårprodukter. Köpte med mig mörk färg för utväxten, och ett paket henna. Sitter just nu med färg i utväxten, för att gå på med hennan i morgon. Skulle jag kasta i hennan på en gång skulle utväxten förmodligen bli morotsfärgad. Och det undviker jag gärna! ;) 






Som sagt, finns det bättre alternativ även för den generella hälsan är valet lätt. 

Intresset för bland annat cancerogena ämnen i olika produkter har ökat de senaste åren. Kalla fakta hade ett repotage där bland annat forskare vid Lunds universitet medverkade. Skrämmande egentligen vad vi utsätter oss och våra kroppar för. Och färgar man en gång i månaden ska man nog tänka efter vad man sätter i håret. Det är ju trots allt så att dessa ämnen tränger ner genom hårbottnen och sedan vidare ut i blodbanan. 

http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/h%C3%B6ga-kemikaliehalter-efter-h%C3%A5rf%C3%A4rgning-4fbff3ed04bf725194009dc6


Vi vill vara vackra, men till vilket pris?

Värt att tänka på.

Kram






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar