onsdag 26 augusti 2015

Soulfood. Avkoppling. Lust-och energigivare. Det som ger dig glädje. Det du verkligen ska prioritera. Själv har jag en handfull. Har inte nyttjat dem som jag borde senaste tiden. När man som mest behöver dem bortprioriteras dem bland krav och dåligt samvete. 

Dina intressen. 

Jag tycker om skapande i alla former. Tidigare målade jag endel. Har också i perioder sysslat med tenntrådsbroderi. Att fota är något jag gör ständigt. Mest kanske i vardagen sista tiden, men älskar att skapa bilder och redigera dem så jag kan lyfta fram det speciella i bilden. Det som fångat mitt intresse. Det är ju en konstform i sig med alla fina redigeringsprogram som finns. 

Men ibland chockar man sig själv med att hitta något som man aldrig trott skulle intressera en. Förra vintern fick jag för mig att jag skulle sticka mig ett par raggsockar. Såg ett par på en bild, och vips var jag på affären och köpte sticknålar och garn. Hittade en tutorial på Youtube som jag följde. Och visst blev det ett par sockar! Om än något nummer för stora.... ;) 


Sen var jag hooked! :D Fast övergick då till att virka mormorsrutor istället. 

Insåg hur skönt och avkopplande det var att bara sitta där och virka. Handarbete. Något jag ALDRIG sett mig själv hålla på med. Men så rogivande det var! Nästan som meditation faktiskt. Så jag virkade och virkade. Det första projektet var tänkt att bli en poncho av mormorsrutor. Insåg tyvärr att garnet jag valt var för styvt, och den kändes mer som en sköld då jag testade den. Har kvar rutorna och funderar på att göra en filt att lägga i gungstolen som ska ut på altanen senare istället. Däremot startade jag upp ett större projekt. Började virka mormorsrutor till ett överkast till dubbelsängen. 

Sista veckan har jag sneglat på korgen. Och nu när det börjar skymma på kvällarna känns det som läge att återuppta  rutvirkningen.... 



Överkastet kommer gå i milda gula och gröna färger. Det kommer att ta sin tid,men fint kommer det bli. Och det får ta sin tid. För mig ser jag det mer som ett sätt till avkoppling och inte som ett hastprojekt.





Vad gör du för att koppla av? Vad får dig att må bra? Vilken tid är din egen?

Önskar Dig den bästa dagen.

Kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar