torsdag 27 augusti 2015

Lycka är.... En gammal cykel :) 

Älskar verkligen gamla damcyklar.

Hämtade min 21-växlade igår som jag haft på inlämning för att växlarna havererat. Köpte den för ca 2 år sedan efter att ha cyklat på en riktigt gammal cykel som då jag köpte den var riktigt rostig, men efter lite färg och kärlek på ramen blev riktigt fin. Den gamla cykeln var vacker, men kärv att trampa och därmed inte speciellt behaglig.Bestämde mig för att investera i en ny, och sålde den gamla på loppis. 

Men som med många cyklar, då det blir för avancerat med massor av växlar, började även denna krångla. Och då yngsta sonen lånade den för att cykla till stranden förra veckan, totalhavererade den i en uppförsbacke. Domen på cykelverkstan blev ny växelförare. Inte billigt... 

Då kom jag på att min mamma har sin gamla cykel ståendes som hon inte använder. Min mamma har varit en riktig cyklerska då hon aldrig varit innehavare av körkort för bil. Så hennes cyklar har rullat många mil. Och vårdat dem väl har hon gjort. 

Mamma blev jätteglad då jag hörde av mig och frågade om cykeln. Hon fyller 85 och vågar inte cykla längre. Glädjen var stor hos henne då jag gärna ville överta den! :)  

Hon hade två cyklar. Den ena, som hon köpte när jag bara var dryga halvåret, var det punktering på. Den senaste hon cyklat på var en crescent som hon köpte av min moster, som endast behövde luft i däcken - sen var det bara att cykla! Cykeln har fotväxel, så det finns två lägen ;) Min moster köpte denna ny, vid ungefär samma tid som mamma köpte sin andra.

Mamma frågade om vi även ville ha den andra cykeln, om inte annat för reservdelar. Men då kom F på att hans son behövde en cykel. Så han ringde och frågade om han ville ha den - och han blev jätteglad! :) 

Så härligt då jag cyklade hem genom stan igår. Denna kommer jag ha mycket glädje av :)




Till och med färgrengörare satt på hjulet :)


Hade först tänkt måla om den, men ändrade mig. Ganska fin i sin gamla patinerade orginalstil trots allt :)



Tack mamma :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar