söndag 30 augusti 2015

Projekt hår continues... :) 

Skrev häromsistens om att jag ska skippa kemiska hårfärger och istället färga det med henna. Vilket jag gjorde också för några dagar sedan. Färgade då som jag skrev utväxten med en annan färg, också den organic men som jag fattar det inte fullt ut helt "kemi-fri".
Har läst endel på nätet om hennafärgning, och har sett att man också kan använda sig av en ört som heter Indigo för att mörka ner håret. Detta för att enbart hålla sig till ren örtfärgning och skippa kemikalierna helt. Funderar på att testa det till utväxten istället. Ska konsultera min svägerska naturfrisören och höra hur man bäst går till väga. För henna i sig fungerar så att håret blir mörkare varje gång man färgar det, då hennan lägger sig som ett skydd utanpå strået och inte tvättas bort. Roligt att mixtra dock med något som man vet tvärtom är vårdande för håret och inte nedbrytande! :D




Hur snyggt är inte detta? 


Bilderna är hämtade från nätet.

För mig är det svårt att få den här typen av röd då jag är så pass mörk som det ser ut nu. Utan mitt hår blir mörkt men med röda nyanser och lite rött gnister i solen eller annat ljus. 


Har i och med detta bestämt mig för att även skippa schampo, balsam och andra hårvårds-stylingprodukter med sulfater,parabener och sikikoner för att ge håret de bästa förutsättningarna. Dessa ämnen, bortsett från att de är skadliga för kroppen, torkar ut håret genom att bryta upp fjällskiktet på hårstrået, samt att silikonet som sedan ska "skydda" hårstrået istället lägger sig som en vaxig hinna på ytan. Det är det som ger den glansiga looken på håret. Detta gör dock att håret känns fett snabbare och då vill man ju såklart tvätta det, osv osv. En ond cirkel är igång med andra ord. Man torkar ut hårbotten med sulfater  som kompenserar med att producera mer sebum (fett). Sulfaterna är även det som krävs för att tvätta bort silikonet, och sen öser man på med nytt silikon i och med balsam, hårinpackningar, håroljor osv.... Dock lite jobbig övergång att skippa produkterna då man upplever att håret blir fint med dem. Men det är ju faktiskt bara på ytan. I längden förstör man det.

Och vill man, som jag, få ut det på längden och då såklart hålla det i gott skick gäller det att vårda håret. I det ingår också att inte tvätta det för ofta. Har man bara tålamod så löser det sig i längden då man låter bli silikonprodukterna och mineraloljorna. Tur man kan ha håret uppsatt! :D 

Fortsättning följer.... ;)


Nu ska vi ta cyklarna och fara ut i solen!

Önskar Dig den bästa dagen!

Kram! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar